Pidimme webinaarin asiakkaalla tuotantokäytössä olevasta Dragon-puheentunnistuksesta ja sen vaikutuksista organisaation tehokkuuteen yhteistyössä Liedon kunnan terveyspalvelujen kanssa. Seuraavassa asiakkaan kokemukset lyhentämättömänä:
Liedon webinaariin osallistuneiden kommentit
Johtava ylilääkäri
Veli-Matti Leinonen
Härkätien sosiaali- ja terveyspalveluilla päätoimipaikan lisäksi kolme toimipistettä, joissa lääkärivirkoja 20 ja kokonaishenkilökuntaa terveydenhuollossa noin 80.
Härkätie ollut edelläkävijöitä sähköisten järjestelmien käyttöönotoissa vuosikymmeniä.
Uusi Dragon-puheentunnistus tuli ensin koekäyttöön 2019 lopussa ja sen perusteella otettiin käyttöön kokonaisuudessaan kaikille lääkäreille ja radiologeille helmikuussa 2020. Tämän jälkeen laajennettu myös mm. päihde- ja mielenterveyshoitajille sekä psykologeille ja puheterapeuteille.
Laaja käyttäjäkunta ollut tyytyväinen.
Puheentunnistus on syrjäyttänyt digisanelun, jonka käyttö on lopetettu Härkätiellä tarpeettomana. Nämä resurssit on voitu vapauttaa muuhun työhön ja on säästetty henkilötyövuosia.
Terveyskeskuslääkärit
Aura Salonen ja Marjo Juottonen
Molemmilla pitkä kokemus puheentunnistusohjelmista ja lähtivät koekäyttöön kriittisin mielin.
”Parasta Dragonissa on se, että se tunnistaa hyvin ja parantaa työn hallintaa.”
Dragonilla voi sanella usean potilaan tietoja samanaikaisesti; kiireisenä päivänä sanelua ei tarvitse tehdä kerralla valmiiksi.
Voit nyt siirtyä kesken yhden potilaan tietojen lausumisen lausumaan toisen potilaan tietoja, ja palata tämän jälkeen viimeistelemään ensin aloittamasi potilaan tiedot. Ei enää tarvetta lausua yhden potilaan tietoja alusta loppuun, vaan voit käydä välissä lausumassa esimerkiksi kiireisen potilaan tiedot, ja palata sitten viimeistelemään ensimmäisenä aloittamasi potilaan tiedot.
”Dragon on sujuvoittanut ja nopeuttanut vastaanottotyötä”.
”Sanelu plus korjaaminen vie vähemmän aikaa kuin (nopea) kirjoittaminen.”
”Haluan ehdottomasti tehdä töitä mieluummin Dragonin kanssa, kuin perinteisen sanelujärjestelmän kanssa.”
Iso etu on se, että teksti on välittömästi käytettävissä sekä itsellä että muilla lääkäreillä.
Dragon pysyy nopeankin sanelijan perässä: ”Ei tarvitse tarkkailla sitä mitä koneella tapahtuu, vaan voi keskittyä vain siihen saneluun ja vaikka selaamaan labratuloksia.”
Käyttöönotto käyttäjän näkökulmasta todella helppoa, järjestelmä on intuitiivinen.
Käyttäjä voi halutessaan opettaa erilaisia puhekomentoja, eli Dragonia voi käyttää tekstintuoton lisäksi mm. tekstikentästä toiseen navigoimiseen.
Sairaanhoitaja
Marja-Liisa Herpiö
Dragon on ensimmäinen puheentunnistusohjelma Marja-Liisan käytössä.
Hän kirjaa esim. päihde- ja mielenterveyspotilaiden käynnit, jotka ovat yleensä aika pitkiä ja kuvailevia tekstejä.
”Pidän Dragonista kovasti. Olen aika nopea puhuja, mutta kyllä se kirjoittaa kaiken ihan hyvin.”
Teksti täytyy lopuksi tarkastaa, mutta Dragon silti nopeuttaa työtä.
Pääkäyttäjät
Eeva Joki-Kouhila ja Birgitta Nordell
Käyttöönotto oli omasta näkökulmastamme helppo.
Uusien käyttäjätunnusten tilaaminen on jouhevaa, ei-kiireelliset saa parin päivän sisällä.
Jos potilastietojärjestelmissä on käyttökatkoja, Dragonia voi käyttää sinä aikana sanelemalla tiedot johonkin muualle (esimerkiksi Word) ja siirtää tekstit myöhemmin.
Uusi käyttäjä perehdytetään perustoimintoihin puolessa tunnissa. Lisähyötyä laajemmista toiminnallisuuksista tulee käytön myötä.
Lausunnot menevät suoraan kantaan, eli potilaatkin pääsevät näkemään tekstit Omakannasta aiempaa nopeampaa. Ennen (digisanelun aikana) tämä ei ollut mahdollista edes viidessä päivässä.