Terveydenhuollon kirjauksilla on keskeinen osa potilastyössä. Ne ovat edellytys luotettavalle diagnostiikalle ja oikein kohdennetuille hoidoille.  Automaattinen puheentunnistus vähentää lääkärin työn kuormittavuutta, saattaa lausunnot ajan tasalle heti ja parantaa myös potilasturvallisuutta.

Lääkäri tuottaa noin 3–10 liuskaa tekstiä työpäivän aikana, kaiken muun työn lisäksi. Tämä on aiheuttanut haasteita lääkäreiden työssä jaksamiseen liittyen. Monin paikoin kokemus on, että päivän aikana saadaan yhä vähemmän aikaiseksi, vaikka tehtävää tuntuu olevan koko ajan enemmän.

Tällä hetkellä lääkärit hoitavat yhä sairaampia potilaita, samalla kun vaatimukset kirjaamisen suhteen ovat kasvaneet. Useimmiten ne tehdään ylitöinä varsinaisen potilastyön lisäksi.

Paimion terveyskeskuksessa työskentelevä lääkäri Juhani Junnila kertoo kehittyneen puheentunnistusjärjestelmän tuoneen huomattavaa apua arjen työhön. Oman lääkärin työnsä ohella Junnila opettaa lääkäriopiskelijoille yleislääketiedettä ja luennoi teknologian vaikutuksista lääkärin työhön.

– Meillä oli aiemmin käytössä puheentunnistusjärjestelmä, joka ei ollut kovinkaan käyttökelpoinen, sillä se vaati aina tekstinkäsittelijän tarkistuksen. Terveyskeskuksessa tehtiin ylitöinä tekstien puhtaaksikirjoitusta, joita ei potilaiden välissä ehditty laatia, Junnila kertoo.

Myös lääkärin oli välillä hankala tarkistaa tekstinkäsittelystä tulleita potilaskertomuksia, jotka saattoivat tulla viikonkin viiveellä asiakkaan käynnistä.

– Kuulimme useammasta naapurikunnan terveyskeskuksesta viestiä uudesta puheentunnistusjärjestelmästä, joka oli todella pidetty. Niinpä pyysimme myös Paimion terveyskeskukseen Dragon-puheohjausjärjestelmän koekäyttöön. Kollegoiden kokemusten perusteella uskalsimme odottaa paljon, mutta silti tämä uuden puheentunnistusjärjestelmän ominaisuudet pääsivät yllättämään, Junnila toteaa.

Virheetön kirjaus säästää resursseja

Parin vuoden käytön jälkeenkin Junnila sanoo edelleenkin tuntuvan melkeinpä taikuudelta, että ohjelma muuntaa sanelun jälkeen pitkän ja monimutkaisen lääkelistan täysin virheettömästi tekstiksi.

– Järjestelmän käytön oppii kuka tahansa kymmenessä minuutissa. Tässä on myös äärimmäisen pitkälle mietitty käyttökokemus. Jos haluaa esimerkiksi jatkaa jo saneltua lausetta, laittaa vain kursorin lauseen keskelle, jolloin järjestelmä osaa täydentää lauseen juuri halutunlaiseksi, Junnila mainitsee esimerkkinä.

Useampi Paimion terveyskeskuksen lääkäreistä on todennut, ettei enää suostuisi tekemään nykyistä työtään ilman toimivaa puheentunnistusta. Osa lääkäreistä sanelee nykyään myös sähköpostit puheentunnistusjärjestelmän avulla. Tekstit syntyvät nopeammin, ovat heti valmiita ja laatu on parempaa. Perinteiseen saneluun ei paluuta enää ole.

– Meille puheentunnistus on myös rekrytointivaltti, jota olemme myös korostaneet työpaikkailmoituksissa. Uskallan sanoa, että käytössämme on järjestelmä, jota lääkärit todella rakastavat, Junnila naurahtaa.

 

Tekoäly mullistaa terveydenhuollon kirjaamisen

Automaattisesti lausujan henkilökohtaiseen puhetapaan, mahdollisiin äänen erityispiirteisiin, ja murteeseen mukautuva Microsoft Dragon -puheratkaisun käyttökokemus on intuitiivista ilman oppaita tai asetusten määrittämistä.

Dragon-puheentunnistusjärjestelmä tuo paljon muutakin älykkyyttä terveydenhuollon tarpeisiin.

Potilastietojärjestelmässä klikkailua voidaan vähentää puhekomennoilla ja puheohjauksella. Tämä voi vaikuttaa merkittävästi myös potilastietojärjestelmän käyttökokemukseen, kertoo Dragon-puheratkaisuja edustavan Speechin liiketoimintajohtaja Viivi Vuorio.

Hän toteaa, että tekoäly tulee mullistamaan koko terveydenhuollon kirjaamisen. Seuraavana askeleena on ”keskustelun tunnistava puheentunnistus”, jossa tekoäly tunnistaa potilaan ja lääkärin välisen keskustelun muuntaen sen suoraan rakenteiseksi lausuntotekstiksi. Tähän teknologiaan pohjautuvaa, kansainvälisille markkinoille lanseerattua DAX Copilot -järjestelmää, odotetaan jo innolla myös Pohjoismaihin. DAX Copilotin avulla potilaskäynnit voidaan dokumentoida automaattisesti ja tehokkaasti, minkä toivotaan parantavan henkilökunnan ja potilaiden tyytyväisyyttä entisestään, samalla lisäten operatiivista tehokkuutta ja taloudellisia tuloksia, Vuorio tiivistää.